• Interview Noordscheschut-trainer Marc van Meel

23 jun 2020
  • Noordscheschut-trainer Marc van Meel

“Toekomstig Hoofklasse-avontuur begint al te wennen”

NOORDSCHESCHUT – “Trainer van hoofdklasser Noordscheschut”. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Een aantal weken na de mededeling van de KNVB dat de club te horen kreeg dat het voor het eerst in de historie naar de Hoofdklasse promoveert, is alles inmiddels wel geland bij Marc van Meel. “Het begint al te wennen. De euforie is inmiddels weer voorbij en we zijn nu volop bezig om ons goed voor te bereiden op dit avontuur.”

De promotie betekent ook een andere invulling van de voorbereiding, omdat de competitie in de Hoofdklasse normaal gesproken drie weken eerder begint. “We moeten gewoon eerder beginnen. Ik ben daarom blij dat we alvast afspraken hebben kunnen maken met een aantal goede tegenstanders waar we in de voorbereiding tegen kunnen oefenen. Wat dat betreft zijn we al goed op weg. Verder krijgen de spelers een programma mee voor de zomer, want het zal heel belangrijk zijn om qua fitheid top te zijn.” Met dat laatste noemt Van Meel een essentieel punt. “We spelen vier wedstrijden meer. Naast dat we eerder beginnen, betekent het een kortere winterstop en dus minder rustmomenten. Daarbij hebben we hopelijk nog het Protos Weering Zaalvoetbaltoernooi, dus wat dat betreft wordt het een slijtageslag. We willen echter gewoon meedoen op dit niveau en in wedstrijden zo lang mogelijk stand blijven houden. Je zult dan op en top fit moeten zijn en ik denk dat daarin ook wel onze kracht ligt.” Verder is het vooral een kwestie van met beide benen op de grond blijven staan. “Dat zullen we vooral moeten blijven doen. Zeker op momenten dat het tegen zal gaan zitten. We zijn gewoon een degradatiekandidaat. Aan de andere kant verrassen we al twee jaar lang en het is nu de uitdaging om een paar ploegen onder ons te houden en als dat lukt zou dat fantastisch zijn.”

Eén keer eerder Hoofdklasse

In zijn inmiddels lange trainersloopbaan trainde Van Meel één keer eerder in de Hoofdklasse. Dat was bijna twintig jaar geleden bij zijn eerste klus als hoofdtrainer bij Be Quick 1887, waarmee hij toen degradeerde. Daarna was hij vooral actief in de eerste klasse zaterdag. Van die klasse is hij nu dus voorlopig verlost. “Dat vind ik ook het mooie van dit avontuur. Je komt nu bij tegenstanders die je niet kent. Je ziet nieuwe accommodaties en komt ook in contact met trainers en andere betrokkenen die je niet kent. Dat werkt ook voor mij verfrissend.” Het gaat te ver om te spreken van een nieuwe stap in zijn trainersloopbaan. “Ik ben heel reëel. Ik ben een liefhebber. Natuurlijk vind ik het super mooi dat we met Noordscheschut op dit niveau gaan spelen. Dat is voor zo’n klein dorpje uniek, want heel veel mensen dachten ook dat er een grote geldschieter achter zit, maar dat is niet het geval. Wat dat betreft kijk ik er naar uit, maar ik ben ook een liefhebber die over een aantal jaren bij een ambitieuze tweedeklasser zou kunnen trainen.”

Tekst + foto: Gerjo Stegeman

Bekijk hier de video van het interview

Interview Noordscheschut-trainer Marc van Meel 1